ספורטאי בטיפול מים

על הטיפול לספורטאים

צרכיהם של ספורטאים שונים נבדלים זה מזה בהתאם לענף הספורט שאליו הם משויכים. בנוסף לכך, צרכיו של כל ספורטאי משתנים במהלך שנת האימונים, בהתאם לאופיין של שלוש תקופות עיקריות: תקופת ההכנה, תקופת התחרות, ותקופת ההתחדשות. Go-Getter מתאימים לכל ספורטאי את הטיפול העונה על צרכיו, על פי סגנונו ובהתאם לתקופה שבה הוא מצוי.

תקופת ההכנה

מטרת תקופת ההכנה היא שיפור מקסימלי של הכושר הגופני לקראת התחרות העיקרית. תקופה זו רצופה באימונים קשים, בתחילה בהיקף גבוה ובאינטנסיביות נמוכה, ולאחר מכן ביחס משתנה ובאינטנסיביות גבוהה ומתגברת. האימונים בתקופת ההכנה ארוכים ומעייפים, ופעמים רבות מובילים לתשישות כללית ולעייפות שרירים מקומית, שמגבירה את המתח על השרירים.

בשל חזרות מרובות על אותן תנועות במהלך האימונים, והיעדר התייחסות למצב התשישות, ספורטאים רבים סובלים מהתקצרות שרירים. מתיחת השרירים במהלך טיפול המים, באופן המותאם לצרכי הספורטאי על פי מצבו הגופני וענף הספורט שבו הוא פעיל, משפרים מצב זה. בנוסף לכך, סגולות ההרפיה של טיפול המים מסייעות במניעת מצבי תשישות ואימון יתר, וכן בהחלמה בעת הצורך.

המינון המומלץ לתקופת ההכנה: 3-2 טיפולי מים בשבוע.

תקופת התחרות

מטרת תקופת התחרות היא המרת עומס העבודה שנצבר בתקופת ההכנה לטובת התחרויות המקדימות, על מנת להגיע לביצועי שיא בתחרות העיקרית. תקופת התחרות, המחייבת לעתים גם נסיעות למרחקים, הינה מעייפת ורווית לחצים. טיפול המים לאחר תחרויות מסייע בהחלמה הנדרשת לגוף, ובהפחתת המתח הפיזי והנפשי הפוקד כל ספורטאי. יכול לעזור בהחלמה אחרי תחרויות והוא גם עוזר להפחית את המתח.

המינון המומלץ לתקופת התחרות נקבע בהתאם למינון התחרויות של כל ספורטאי, אולם לרוב רצוי לעמוד על מינון של טיפול מים אחד בשבוע. חשוב ביותר לא לקבוע טיפול מים בשלושת הימים שלפני התחרות.

תקופת ההתחדשות

תקופת ההתחדשות היא משך הזמן (שבועיים-שלושה) הסוגר את שנת האימונים. המטרה בתקופה זו – לשקם את הנזקים שנגרמו לגופו של הספורטאי במהלך השנה כולה. ספורטאים מנצלים את ימי תקופת ההתחדשות למנוחה ולבילוי בחיק המשפחה והחברים, ויש שמצטרפים למחנות התחדשות, שבהם נערכות פעילויות שונות מענף הספורט שלהם, וניתנים טיפולי פיזיותרפיה משקמים. זוהי גם תקופה של מנוחה נפשית ושל בידור, זמן לחופשה עם משפחה וחברים. טיפולי מים במהלך תקופת ההתחדשות מגבירים את רמת ההרפיה הפיזית והנפשית, שלה זקוק כל ספורטאי בתום שנת האימונים שלו. הדגש בטיפולי המים בתקופה זו מושם על התחדשות נפשית, ומתיחה והנעה למפרקים על מנת לאפשר עבודה על אזורים נבחרים בגוף הספורטאי, בהתאם לצרכיו ולמצבו הגופני.

המינון המומלץ לתקופה זו: טיפול מים יומי.

שני מצבים שבהם רצוי להימנע מטיפולי מים

1. בשלושת הימים שלפני תחרות: בימים אלה מומלץ לשמר מתח שרירים אופטימלי לתחרות.

2. שלושה ימים לאחר פציעה ברקמות רכות: במצבי פציעה מומלץ לצנן את האזור הפצוע במשך שלושה ימים, להמנע מתנועתיות במישור הפצע ולשלוט בתנועות בשני המפרקים הסמוכים.

logo go-getter

חיפה • בית ינאי • הרצליה
תל אביב • ירושלים


רוני ווטסון - חיפה, בית ינאי
052-8599355
ronny.watson1@gmail.com

רוני ליף - הרצליה, רשפון, תל אביב
054-4228018
ronileef@gmail.com

facebook